Recensie Hap, Slik, Weg

29 Apr

Altijd al willen weten welke verborgen drijfveren ons eetgedrag bepalen? In dit boek doet de Amerikaanse marketinghoogleraar Brian Wansink, directeur van een ‘Food and Brand Lab’ verslag van de vele onderzoeken die hij in zijn als restaurant vermomde laboratorium uitvoerde en welke gevolgen zijn bevindingen hebben voor de manier waarop wij met eten omgaan.

1 hapslikwegw

Pluspunten:
Het boek loopt over van de interessante voedingsfeitjes. Wist je bijvoorbeeld dat je uit een hoog smal glas minder drinkt dan uit een laag, breed glas? Ook als er net zoveel vloeistof in zit? Of dat je gasten je eten lekkerder vinden als je ze wijsmaakt dat de producten van de markt komen en je niet een half uurtje maar een halve dag in de keuken hebt gestaan?

1 hapslikweg

Minpunten:
Het boek is wat Amerikaans en de auteur is duidelijk erg trots op zijn werk. Dat kan soms wat irriteren. Daarbij laat de auteur veelvuldig de gelegenheid liggen de kennis die hij opgedaan heeft om te draaien om deze in te zetten voor een gezondere levensstijl. Wansink is duidelijk meer marketeer dan voedingsdeskundige. Op den duur kan de lange reeks van ‘grappige voedingsfeitjes’ gaan vervelen.

1 hapslikweg voedingsmarketing

Voor wie:
Voor iedereen die moet wachten op een vriend of vriendin die maar niet kan kiezen welk boek te kopen. Blader wat rond in dit boek tot je winkelmaatje zijn of haar keuze heeft gedaan en je hebt voldoende materiaal om de rest van de middag met leuke anekdotes op de proppen te kopen.

Citaat over de kracht van suggestie:
“In deze onderzoeken werden de wikkels van 155 Powerbars van de aanduiding ‘Dit product bevat 10% eiwit’ of ‘Dit product bevat 10% soja-eiwit’ voorzien. (…) In werkelijkheid bevatte deze PowerBar geen soja-eiwit. (…) De mensen die de repen met het etiket ‘10% eiwit’ hadden gelezen beschreven de repen in positieve termen; ze zeiden dat ze chocoladeachtig, stevig en smakelijk waren. De andere mensen, die de repen met het etiket ‘10% soja-eiwit’ hadden gekregen, waren niet zo positief. Veel mensen spuugden de reep uit of verontschuldigden zich en namen gauw een slok water.”

Eindoordeel: **

Jaap Seidell en Jutka Halberstadt, Hap, Slik, Weg. Waarom we altijd meer eten dan we denken of willen, 2007 (Pearson, Amsterdam). Vertaald door Bagas & partners. €19,95, hier te koop. Maar beter blader je er dus een keer doorheen, het geld is het niet echt waard.

Laat je even een berichtje achter?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo